Al 7 jaar de zaken goed voor elkaar

Geplaatst in: Geen categorie | 0

In het najaar van 2009 startte MotoMove met het vervoer van motoren voor particulieren en reisorganisaties naar diverse bestemmingen binnen Europa. Kleinschalig begonnen, maar inmiddels een begrip in de BeNeLux als het op service, flexibiliteit en zorg voor alles wat we transporteren aankomt. De zaken goed voor elkaar hebben als onderneming is het eerste gewin, ook voor de klant. Hoe goed hebben we de zaken voor elkaar? Wat gaat er vooraf aan het mogen vervoeren van uw motor naar Spanje, Frankrijk, Italië etc.?

MotoMove is een gerenommeerde transportonderneming

35tbordOm in Europa te mogen rijden met vrachtauto’s (voertuigen met een maximaal toegestane massa van meer dan 3,5 ton) is een Europese Transportvergunning nodig. Dit is de zogenaamde “NIWO” vergunning. Deze wordt verkregen als de onderneming die deze aanvraagt voldoet aan een aantal eisen;

  • Betrouwbaarheid: De aanvrager dient te voldoen aan bepaalde betrouwbaarheidseisen. Dit wordt onder andere aangetoond door middel van een verklaring van goed gedrag;
  • Kredietwaardigheid: De onderneming dient financieel gezond te zijn. Met een door een registeraccountant opgestelde verklaring kan dit worden aangetoond;
  • Vakbekwaamheid: Na het volgen van een opleidingstraject en het met succes afronden van een 6-tal examens toont de aanvrager aan dat deze aan de vakbekwaamheid voldoet die nodig is.

Met deze vergunning verkrijgt de onderneming niet alleen de mogelijkheid om te vervoeren met vrachtauto’s, maar krijgt het ook erkenning als transportonderneming.

Ga je met een transportonderneming in zee, controleer dan ook of deze ondernemer in bezit is van deze vergunning. Het is eerder voorgekomen dat MotoMove op het laatste moment motoren heeft moeten overnemen van een collega-vervoerder die bovenstaande niet in orde had bij een controle in België.

Werken met het juiste materiaal en mensen; 100% schadevrij sinds 2009

Bij MotoMove besparen we niet op materiaal. We zijn gespecialiseerd in motortransport en dat vereist een andere aanpak dan het vervoeren van pallets met stukgoed. Motoren zijn delicate machines en de eigenaar heeft doorgaans een “band” met zijn machine opgebouwd. Met dit altijd inachtneming zetten wij iedere motor in de transportkooi.

GSmalaga

  • Volstaat het om de motor met 4 banden vast te zetten? Dan doen wij het met 6 – Just to be sure;
  • Spanbanden worden ieder seizoen vervangen en worden na ieder transport uitvoerig gecontroleerd;
  • Elektrische palletwagens en stapelaars worden periodiek gekeurd;
  • Op de vrachtwagen zijn transportdekens en noppenfolie aanwezig. Meer dan genoeg;
  • Jonge (vracht)auto’s: We vervoeren met vrachtwagens die voldoen aan de laatste standaarden. Ook wat betreft emissienormen lopen we voorop door met schone Euro 6 dieselmotoren te rijden;

We besteden ons transport niet zomaar uit. Dit betekent dat er een Nederlandse chauffeur op onze vrachtauto’s zit met de zogenaamde “code 95” op zak. Ook dit is een kwaliteitsrichtlijn die de chauffeur verkrijgt door periodiek 35 uur nascholing te volgen. Deze nascholing bestaat o.a. uit de onderdelen ladingzekering, defensief rijden en administratieve bekwaamheid.

Werken volgens de regels

digitaletachoEnorm veel wet- en regelgeving liggen als een zware deken over de Europese transportbranche heen. Rijverboden op zon- en feestdagen in het buitenland, vergunningplicht, Europees rij- en rusttijdenbesluit, tachograafplicht… we houden overal rekening mee. Daarom zijn ook onze kleinere voertuigen uitgerust met een tachograaf. Ondanks het feit dat het een kleine bestelwagen is kan het totale gewicht inclusief aanhanger boven de 3,5 ton uitkomen en daarom geldt er een tachograafplicht.

Wist je dat bij het vervoer met je auto inclusief aanhanger het totale gewicht meer dan 3,5 ton is, je privé ook een tachograaf nodig hebt?

Wil je bijvoorbeeld met je eigen auto 4 Harley Davidson motoren naar je vakantiebestemming brengen? Dan kan het zomaar zo zijn dat je niet aan de eisen voldoet. Indien je met een geschikte trekwagen rijdt zul je tenminste 1800kg wegen. De 4 Harley’s zullen ca. 1300kg wegen. Dus 1800+1300=3100kg. Heeft je aanhanger een leeggewicht van 400kg of meer, dan zul je een tachograaf in je voertuig nodig hebben vanwege het totaalgewicht van 3,5 ton.

Alles bij elkaar opgeteld heeft de 5 jaar ervaring, het naleven van de regels en de lat hoog leggen er in geresulteerd dat we in 2014 een score van 100% schadevrij vervoer hebben weten te halen en altijd volgens afspraak hebben kunnen laden en lossen. Daar hoeven we niet trots op te zijn, maar we vinden het vanzelfsprekend dat we dit resultaat halen.